Food packaging redesign in the circular economy Workshop

Την Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2019 στα πλαίσια της διεθνούς Έκθεσης Foodctech διοργανώθηκε από τους συνεργαζόμενους Συνδέσμους (Association of the Greek Manufacturers of Packaging & Materials,Hellenic Association of food scientists and technologists, Federation of Hellenic food industries, Sevitel, Sevek ) το εκπαιδευτικό σεμινάριο με τίτλο: επανασχεδιασμός συσκευασίας τροφίμων στην κυκλική οικονομία.

Συντονίστριες της εκδήλωσης ήταν η Έφη Τριτοπούλου (ΙKE) και η Ελίζα Παναγιωτίδου (Researcher and Strategic Advisor for the Circular Economy), ενώ τα επιμέρους ζητήματα που αναλύθηκαν ήταν πολλά και επίκαιρα: Μεταξύ άλλων το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα πλαστικά μίας χρήσης, το Οργανωμένο Λιανεμπόριο και οι αλλαγές στη συσκευασία στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης, Brands, Branding και Αειφορία, αλλά και Βιωσιμότητα: ένα μέλλον χωρίς απόβλητα διαμέσου της καινοτομίας στη συσκευασία

Οι προκλήσεις που φέρνει η διεθνής απαίτηση για βιώσιμη ανάπτυξη, η εφαρμογή της Κυκλικής Οικονομίας που αποτελεί μονόδρομο, αλλά και οι νέες νομικές απαιτήσεις για τα πλαστικά μίας χρήσης συζητήθηκαν διεξοδικά στη διάρκεια της ημερίδας. Ειδικά όσον αφορά το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα πλαστικά μίας χρήσης, η κα Αργυρώ Ρεμούνδου, εκπρόσωπος του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ), αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην Ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/904, η οποία στοχεύει στην πρόληψη και μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης, αλλά και στην προώθηση της μετάβασης σε μία κυκλική οικονομία. Επίσης έκανε αναφορά στον Ν.2939/2001 σχετικά με τις υποχρεώσεις του παραγωγού, αλλά και στα προγράμματα διευρυμένης ευθύνης του, όπως περιγράφονται στην οδηγία ΕΕ 2008/98.

Ακολούθησε ο κ. Ερμής Παναγιωτόπουλος / Sustainability Director της EFBW (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εμφιαλωμένων Νερών), ο οποίος συμπλήρωσε πως η Ε.Ε. κινείται πολύ γρήγορα και έχει ήδη θέσει ως έναν από τους περιβαλλοντικούς στόχους της τη συλλογή πλαστικών φιαλών αναψυκτικών κατά 77% ως το 2025 και κατά 90% ως το 2029. Στα πλαίσια αυτά, οι Ευρωπαίοι εμφιαλωτές θεωρούν ως λύση τη στροφή στην κυκλική οικονομία και έχουν από πολύ νωρίς αναλάβει πρωτοβουλίες προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς θεωρούν τη συσκευασία πολύτιμο πόρο και όχι απόρριμμα. Ωστόσο, επισημαίνουν πως για να επιλυθεί το πρόβλημα της ανακύκλωσης, θα πρέπει να υπάρξουν υποδομές χωριστής συλλογής υλικών, αλλά και να εφαρμοστεί ένα σύστημα εγγυοδοσίας που θα εμπλέκει πιο άμεσα τον καταναλωτή στην όλη διαδικασία.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε και η εισήγηση του κ. Λευτέρη Κιοσέ, Chief Executive Officer, ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) ο οποίος μίλησε για το οργανωμένο λιανεμπόριο και τις αλλαγές στη συσκευασία στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης. Ο κ. Κιοσές, αναφερόμενος σε έρευνα του ινστιτούτου, σημείωσε πως το 42% των Ελλήνων καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν διατεθειμένοι να δώσουν περισσότερα χρήματα για προϊόντα με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και για προϊόντα με φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο κ. Δημοσθένης Μπρούσαλης (Διευθυντής DASC branding, Σύμβουλος Branding και Επικοινωνίας) στην εισήγησή του με θέμα το «Branding και την Αειφορία», σημείωσε πως οι σύγχρονοι καταναλωτές -και ιδιαίτερα οι millennials- επιλέγουν brands που έχουν διαφάνεια και Αρχές, τις οποίες μάλιστα τηρούν σε κάθε πτυχή της λειτουργίας τους. Επίσης υπογράμμισε πως σήμερα το 90% των CEOs θεωρούν την αειφορία θεμέλιο επιτυχίας, ενώ στην αγορά παρατηρείται έντονη νεοφυής επιχειρηματικότητα για οικολογικά προϊόντα, εφαρμογές και υπηρεσίες με στόχο το sustainability.

Σημαντική ήταν η τοποθέτηση του εκπροσώπου της Nestle (Dr Pascalis Kastanas. Nestle Region Manufacturing & Packaging Manager) που ανέλυσε την παγκόσμια στρατηγική και δέσμευση της εταιρείας για τα πλαστικά στην κυκλική οικονομία. Παρατέθηκαν επίσης οι Ελληνικές δράσεις της εταιρίας στον επανασχεδιασμό των φιαλών ΡΕΤ, των πωμάτων (HDPE), του φιλμ πλυσυσκευασίας (PE collation shrink film) και των ετικετών WAL (ΒΟΡΡ) των φιαλών συσκευασίας νερού Korpi.

Στη συνέχεια η κα Χριστίνα Ηλιάδου (Διευθύντρια Τμήματος Υπηρεσιών του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου) ανέλυσε τις νέες υποχρεώσεις των Ελληνικών εταιριών που τοποθετούν συσκευασμένα προϊόντα στην Γερμανική Αγορά. Ο νέος νόμος για την συσκευασία που τέθηκε σε ισχύ στις 01/1/2019 υποχρεώνει όλους τους παραγωγούς να εγγραφούν στο Μητρώο Συσκευασιών LUCID και να συνεισφέρουν οικονομικά στη διαχείριση αυτών. Σε αντίθετη περίπτωση τα πρόστιμα κυμαίνονται μεταξύ 10.000-200.000 €.

Η κα. X. Ξηρού εκπροσωπώντας την εταιρία μελετών EUNOMIA (Eunomia Research & Consulting Ltd, Head of South East Europe) ανέλυσε την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα πλαστικά μιας χρήσης, παρέθεσε παραδείγματα EPR στην Ευρωπαϊκή αγορά καθώς και παραδείγματα επανασχεδιασμού συσκευασιών τροφίμων και ποτών.

Τέλος εκπρόσωποι των εταιριών Thrace Plastics (Β. Κάλλης) και Sealed-air Greece (Σ. Τσαλαπάτης),παρέθεσαν επιτυχημένα παραδείγματα επανασχεδιασμού πλαστικών συσκευασιών τροφίμων,που έχουν εφαρμοστεί στη διεθνή αγορά.

Όλα τα Νέα / Άρθρα